Viac ako polovicu vychovávateľov tradičné formy výchovy nelákajú
31.07. 2014
Aj to je jeden z výsledkov, ktorý v rámci projektu AMV priniesla prvá etapa evaluácie. Zapojilo sa do nej takmer 600 pedagog. a odborných zamestnancov (ďalej PZ a OZ) z dvesto škôl a školských zariadení z rôznych regiónov Slovenska.
Cieľom evaluácie bolo zistenie úrovne využívania aktivizujúcich výchovných metód v ich doterajšej praxi. Z výsledkov prvej etapy vyplýva že:
Z evaluácia v tejto súvislosti ukázala, že PZ a OZ nemajú vedomosti o teoretickom členení metód a nevedia, ktoré metódy patria k aktivizujúcim metódam. Najlepšie pritom vedeli identifikovať vhodné metódy v rámci etickej výchovy. Z výsledkov ďalej vyplýva, že je potrebné nájsť spôsob, ako motivovať PZ a OZ, aby venovali väčšiu pozornosť netradičným a aktivizujúcim metódam vo výchove.
Čo ich však od využívania aktivizujúcich metód vo výchovno-vzdelávacom procese odrádza najviac?
Projekt AMV prináša možnosti ako súčasný stav zlepšiť. PZ a OZ sa naučia predovšetkým ľahšie manažovať výchovný proces a viesť ho pútavejšie práve s využitím potenciálu zážitkových foriem edukácie. Z evaluácie vyplynula tiež potreba - vybaviť niektoré zariadenia vhodným materiálno-technickým vybavením. Samotný projekt AMV okrem know-how v rámci vzdelávania prináša aj interaktívne digitálne výchovné pomôcky zamerané na oblasť etickej, zdravotnej, dopravnej a najmä mediálnej výchovy. V rámci edukačných balíčkov dostane každý účastník nášho vzdelávania filmy z domácej produkcie, pracovné listy a manuály. Školy a školské zariadenia zapojené do vzdelávania majú možnosť tiež získať 1 550 interaktívnych tabúľ s príslušenstvom. Pedagógovia a vychovávatelia sa ich v rámci vzdelávania naučia, spolu s ďalšími technológiami, efektívne ovládať.
Už v prvej fáze procesu evaulácie sa potvrdilo, že projekt Aktivizujúce metódy vo výchove má významné miesto na poli súčasných národných projektov. Evaluátori sa do škôl opäť vrátia vo fáze odovzdávania interaktívnych tabúľ zariadeniam, zapojeným do evaluácie. Na konci projektu tiež overia a porovnajú vedomosti a znalosti vybraných pedagogických a odborných zamestnancov, ktoré získali v priebehu vzdelávania. Veríme, že výstupy z evaluácie a odborných analýz, ktoré sú súčasťou projektu, budú hodnotným nástrojom pri plánovaní zlepšenia a ďalšieho rozvoja vzdelávacieho systému.
Viac o výsledkoch prvej etapy evaluácie nájdete v sekcii Ostatné dokumenty
Vstup do rozhrania Moderného
komunikačného systému